2015年4月18日 星期六

老式情歌 (11)

老式情歌 (11)

Are You Lonesome Tonight?- 猫王-Elvis Presley
一、Elvis Aaron Presley簡介

生於January 8, 1935,卒於 August 16, 1977,享年42,屬英才早逝。美國歌唱家、音樂家與演員。

20世紀中最傑出的文化巨人之一(One of the most significant cultural icons of the 20th century) 。他被稱為 "the King of Rock and Roll" (搖滾樂之王) 。生前曾蒙尼克森總統接見並嘉許其成就。他出生於密西西州小鎮Tupelo13歲遷往田納州,19歲開始演唱事業。死後1988年美國曾出郵票紀念他一生的偉大成就。貓王灌過唱片無數,得獎不少。他略帶鼻音(nasal sound) 與柔軟双腿搖動,無人能出其右。成名作品很多如Love me tender, love me sweet; Wooden Heart; Aloha from HawaiiG.I. Blues; It’s now or never: Only You…. 其中本曲也是最受歡迎之一。

Lyrics:歌詞
Are you lonesome tonight? 你今晚寂寞嗎?
Do you miss me tonight?
你今晚想念我嗎?
Are you sorry we drifted apart?
我們分手了你難過?
Does your memory stray, to a brighter summer day
你記得某一個較晴朗的夏日(stray to.. 溜失)
When I kissed you and called you sweetheart?
我吻你並叫你甜心?
Do the chairs in your parlor, seem empty and bare?
如今你家客廳的椅子似乎空蕩蕩? (empty= bare)
Do you gaze at your doorstep, and picture me there?
你是否注視著你家的進門台階,並想像我在那兒?
(picture =imagine)
Is your heart filled with pain, shall I come back again?
你心中充滿痛苦? 要我再回來嗎?
Tell me dear, are you lonesome tonight?
親愛的,告訴我你今晚寂寞嗎?

Monologue: 獨白
I wonder if you’re lonesome tonight. 我想知道你今晚是否寂寞嗎?
You know someone said that the world’s a stage.
有人說,世界是個舞台。
And each must play a part.
每一個人都須扮演一個角色。
Fate had me playing in love you as my sweet heart.
命運要我演出,愛上你,把你當情人。
Act one was when we met, I loved you at first glance.
在第一幕我們見面時,就對你一見鍾情。
You read your line so cleverly and never missed a cue.
每句台辭你唸得很好,也未漏過一句提示
Then came act two, you seemed to change and you acted strange.
第二幕你似乎變了,演的也怪怪的。
And why, I’ll never know.
為什麼? 我永遠不明白
Honey, you lied when you said you loved me.
親愛的,你說愛我是騙我的。
And I had no cause to doubt you.
我沒有懷疑的原因。
But Id rather go on hearing your lies
我倒寧願繼續聽你撒謊,
Than go on living without you. 也不願失去你而活下去。
Now the stage is bare and I’m standing there.
現在舞台上除了我外,空無一人
With emptiness all around. 包圍我的僅是空虛寂寞。
And if you wont come back to me.
如果你不回到我身邊,
Then make them bring the curtain down.
那就請他們把布幕拉下吧。



*Is your heart filled with pain, shall I come back again? 你心中充滿痛苦? 要我再回來嗎?

Tell me dear, are you lonesome tonight? 親愛的,告訴我你今晚寂寞嗎?
三、本曲特色:歌詞簡單易,但獨白超長,優美的配樂與歌聲令人陶醉……….
四、Enjoy the music欣賞音樂




Justin Lai (賴正雄)

08/24/2013

沒有留言:

張貼留言