2016年11月13日 星期日

英文情歌賞析-9

英文情歌賞析-9


名作曲家-Stephen Foster-(1826-1864)


以美國音樂之父聞名天下,尤以其遊吟音樂-minstrel music出名, 共寫下200多首曲子,其中以下列聞名於世:

"Oh! Susanna", "Hard Times Come Again No More" , "Camptown Races", "Old Folks at Home", "My Old Kentucky Home", "Jeanie with the Light Brown Hair", "Old Black Joe", and "Beautiful Dreamer".

他的曲子又稱童歌,因為它們全包括在兒童初期的音樂課程中。

筆者於1956年在台灣念高–時,有位音樂老師-孫瑞明女士,中國燕京大學(今北京大學前身)畢業,教導我們認識五線譜,並教唱美國童歌、民謠,其中包含上述的曲子,時至今日,已隔一甲子,如今回憶,十分感念孫老師的啓蒙之功,也奠定了我們對英文歌曲之興趣。

雖然生長在賓州,但Foster對南方的黑奴十分同情,如"Old Black Joe",曲中之Joe即為黑奴,可惜去逝時,美國內戰尚未結束,未親眼看見黑奴之解放(emancipation)。

1) Old Black Joe:老黑喬

"Gone are days when we were young and gay, gone are my friends from cotton fields away,
I hear those gentle voices calling old black Joe...."I'm coming, I'm coming...."


100多年來, 黑人自由了,遺憾的是,未見到任何一位黑人音樂家,寫出一首對白人感恩之歌。相反的是他們新呼出的口号是"Black Lives Matter!" (黑人的命值錢)


2) I Dream of Jeanie with Light Brown Hair- 我夢見一頭淺棕色頭髮的珍妮

"I dream of Jeanie with light brown hair. Borne like a vapor on the summer air. I see her tripping where the bright streams play. Happy as daisies that dance on her way...."
和100年後-1960年代情歌歌詞相比,顯得較含蓄優雅。





朋友,聽完以上老歌,是否把你帶回往日年青的歲月? Is your heart young and gay AGAIN?


祝周末愉快! 


Justin Lai 編寫

11/13/2016




沒有留言:

張貼留言